utorak, 3. travnja 2012.

CITROEN 2CV SAHARA

    Biti „totalno drukčiji od drugih“ oduvijek je bila nit vodilja Citroena. Pedesetih godina Citroen je imao samo dva putnička modela u ponudi - 2CV i DS (kod nas poznatiji kao Žaba). Premda su oba modela bila poznata po savršenom ovjesu, koji je bio u mogućnosti i u najtežim vremenskim uvjetima osigurati odličnu stabilnost na cesti i izvan nje, postojala je želja ponuditi svijetu model sa pogonom na sva četiri kotača. Odluka je pala da se koristi manji i jeftiniji 2CV. I tako je nastala Sahara, točnije Spaček sa pogonom na sva četiri kotača. Model je predstavljen 1958. godine, a bio je namijenjen prvenstvno francuskoj policiji, vojsci te naftnim kompanijama koje su djelovale u francuskim kolonijama na afričkom kontinentu. Spaček Sahara je bilo vozilo posve različito od svega što je tada postajalo na tržištu, avangardno i beskompromisno drugačije, ali nadasve učinkovito.

U Citroenu se nisu odlučili na razvoj pogona na sve kotače, već im se činilo logičnijim i jednostavnijim rješenjem u Spačeka pored standardnog motora i mjenjača sprijeda, koji pokreću prednje kotače, ubaciti još jedan sklop motor-mjenjač straga. U normalnim uvjetima Sahara je mogao voziti samo s prednjim pogonom (mjenjač straga je tada bio u leru), a na zahtjevnijim terenima bilo je dovoljno okrenuti drugi kontaktni ključ, te pomicanjem posebne ručice stražnji mjenjač izbaciti iz neutralnog hoda – lera. Tada bi se zadnji sklop motora/mjenjača počeo ponašati identično prednjem, s time što su sada u pogonu bili i stražnji kotači. Spojka je bila hidraulična (obični model 2CV je imao sajlu) što je omogućavalo korištenje samo jedne papučice. Stražnji je kraj vozila, bio mehanička kopija prednjeg, no okrenut na drugu stranu….

                             


Motor i mjenjač za zadnji pogon su „okupirali“ prostor prtljažnika, a ventilator hladnjaka stražnjeg motora dobio je otvor na petim vratima za ulaz zraka. Promijenjeni su i zadnji farovi. Stražnji blatobrani također su modificirani radi jednostavnijeg pristupa stražnjim kotačima i lakšeg hlađenja motora. Također, bilo je potrebno naći mjesto za 2 rezervoara goriva (svaki motor imao je svoj rezervoar goriva). Mjesto su našli ispod prednjih sjedala, a kroz otvore na prednjim vratima točilo se gorivo.  Rezervni kotač je dobio novo mjesto, na poklopcu prednjeg motora. Ovjes je ostao isti kao i na „običnom“ Spačeku, dakle  neovisan sa polegnutim oprugama i amortizerima, dugačkoga hoda.


Održavanje i popravci Sahare nisu bili ništa kompliciraniji u usporedbi sa običnim Spačekom, a to je bila velika prednost, posebno u dijelovima svijeta gdje školovani mehaničari nisu svakodnevna pojava. No, za ono vrijeme Sahara je bila preskupa, previše neobična i bez upotrebljivog prtljažnika, pa je i prodaja bila skromna. Točno 694 primjerka ugledala su svijetlo dana. Najboljim su kupci bili švicarski liječnici, koji su po snijegu i ledu njome lakoćom obilazili pacijente u zabačenim planinskim krajevima, te španjolska policija koja je naručila osamdesetak komada. Ostatak je našao svoj novi dom u Saharskoj Africi…

Danas su Sahare iznimno rijetka pojava, ali su zato vrlo cijenjene kod istinskih ljubitelja 2CVa. Prema dostupnim informacija, svijetom se još uvijek kotrlja 30-ak komada, a cijene se kreću oko nekoliko desetaka tisuća eura, ovisno o stanju vozila i godini proizvodnje. No, što je to u usporedbi sa novijim vozilima, koja osim što su bezlična nemaju dušu….a imaju samo jedan motor !












Tehnički podaci

Dimenzije: Dužina - 378 cm,  Širina – 148 cm, Visina – 160 cm, Težina – 735 kg
Motor(i): 2 dvocilindrična motora od 425 cm3 (12KS) = 850 cm3 (24KS) pri 3500 okr/min.
Mjenjač:  2 mjenjača sa 4 brzine
Potrošnja: 9 litara na 100km.
Najveća brzina: 100km/h
Cijena:  9,830 FF (1961.)
Proizvodnja: 1961-1966.  (694 proizvedena primjerka)

2CV Sahara u Češkoj


Nema komentara:

Objavi komentar