petak, 13. travnja 2012.

DRŠKA KIŠOBRANA KAO RUČICA MJENJAČA

Zašto napraviti nešto na uobičajeni način, ako se to može napraviti drugačije, posve drugačije? Ovo se pitanje kroz povijest Citroena redovito postavljalo, ne samo kada je riječ o dizajnu, nego i prilikom konstrukcije ovjesa, šasije, motora i mjenjača. Traction Avant, DS, HY, 2CV neki su od primjera. No, zadržati ću se samo na Spačeku. Prilikom konstrukcije mjenjača kao osnova je poslužio mjenjač Traction Avanta (koji je koristio tri brzine i HOD unatrag). Nakon nekoliko mjeseci uvjeravanja inženjeri su uspjeli nagovoriti tadašnjeg direktora Citroena g.Boulangera da Spačekov mjenjač dobije i četvrtu brzinu, što je u to vrijeme bila revolucionarna novost na osobnim vozilima. Umjesto broja četiri nosila je oznaku „S“ od francuske riječi Surmultipliee.

Mjenjač je bio smješten iza motora, a ručica mjenjača desno od kontrolne table na sredini kokpita (slično rješenje kasnije je kopirao Renault sa modelom 4, premda je sam mjenjač bio ispred motora). Da bi promijenio brzinu, osim povlačenja ručice naprijed-nazad, vozač je ručicu morao zakretati lijevo-desno ovisno koju je brzinu želi aktivirati. Tako su dvije brzine koje se najčešće koriste prilikom parkiranja (prva brzina i hod unatrag) postavljene jedna nasuprot drugoj, no ručicu je potrebno najprije zakrenuti na lijevo. Nadalje, druga i treća brzina, koje se koriste u vožnji gradom, također su postavljene nasuprot, ali ručicu nije potrebno zakretati lijevo-desno. Najveća, četvrta brzina koja se koristi na otvorenoj cesti smanjujući potrošnju goriva i buku nalazi se desno-naprijed. Dakle, radi se o klasičnoj „H“ shemi mjenjača, s time da ručica podsjeća na dršku kišobrana. Važno je reći da su druga, treća i četvrta brzina sinkronizirane, dok prva (kao i hod unatrag - poznatiji kao rikverc) nema sinkrone, te je stoga potrebno vozilo u potpunosti zaustaviti, prije ubacivanja u brzinu. Druga mogućnost je koristiti međugas, što pak zahtijeva određenu vozačku vještinu i „dobro uho“.

Zbog lakšeg korištenja mjenjača i izbjegavanja forsiranja motora, na instrument tabli, postavljene su oznake maksimalne brzine vozila za svaku pojedinu brzinu mjenjača. Treba dodati da su prvi Spačeki mogli voziti maksimalnom brzinom od samo 64km/h. Primjerci predstavljeni 80-ih godina postizali su maksimalnu brzinu od 115 km/h. Nisu ga uzalud zvali metalni puž….



Neutral, iliti "ler"                                                                                    Hod unatrag, iliti "rikverc"

2 komentara:

  1. Thank you so much for your kind comment, and also for linkin' me of course! Though I can't read croatian language I will put a back-link to you, too.
    Best wishes from Germany
    tanïa
    P.S: As you can see here in my other blog, I have been to Croatia in 2010 and I really loved it! I did 7 posts about it!! ;o)
    http://tastie74.blogspot.de/2010/08/kroatien-croatia-1.html

    OdgovoriIzbriši
  2. This is really useful. didn't know this.

    OdgovoriIzbriši